Skole Generelt
Vores støtte har en meget positiv effekt på uddannelsesområdet. Det handler ikke mere
kun om at få flere børn i uddannelse, men også at skolerne bliver opgraderet til flere klassetrin. Denførste var Pakau Ba Lower Basic School som i 2014 blev opgraderet til en Upper Basic School med 7.,8. og 9. klasse. I 2015 blev Pakau Penku børnehave opgraderet til en Lower Basic School, og KerrCherno blev opgraderet med en High School svarende til et gymnasium. Alt dette var muligt fordi Yasally kunne levere skolemøbler til dem. KerrCherno Scholl har fået nye møbler fra YaSally til alle eleverne, i alt 700 elever. Dette betyder at børnene ikke behøver at flytte fra deres forældre for at få sig en uddannelse. Uddannelsesniveauet er også blevet hævet bl.a. pga. de fremsendte computere med generatorer samt etableringen af syklasser. At skolerne bliver opgraderet betyder at de unge i befolkningen i høj grad bliver længere på landet sammen med deres forældre og søskende indtil de når meget langt i deres uddannelse. Dette betyder også, at de kan være med til at hjælpe forældrene på markerne. Desuden er det en omkostningsbyrde for forældrene at sende deres børn til Banjul for at få sig en uddannelse. Jo kortere tid børnene skal uddanne sig i Banjul, jo bedre for forældrene.
På projektrejsen i januar 2020 besøgte jeg f.eks Kerr Cherno skolen som har fået hele skolen ommøbleret af YaSally. Det har betydet at børnenes karakterer blevet væsentlig bedre. Vi kunne se, at både elever og lærere passer rigtig godt på møblerne, som betyder så meget for dem. Kerr Cherno har også lavet nogle interne regler for hvordan den enkelte elev skal behandle møbler, symaskiner, haveredskaber mv., som er doneret af YaSally og indsamlet fra Danmark.
Vi har opfordret andre skoler til at arrangere en studietur til Kerr Cherno skole for at se og høre hvordan skolen administrerer støtten fra YaSally. Skolerne har jo hver for sig deres måde at administrere det donerede udstyr på, og YaSally er rigtig glad for at se Kerr Chernos indsats.
Vi er slet ikke i mål endnu med at opgradere skolerne til bare et nogenlunde niveau hvad angår skolemøbler og undervisningsmaterialer. Den næste skole, som skal prioriteres. er en skole der hedder Ndungu Kebbeh. Vi besøgte skolen, hvor vi blev mødt af sang og digte fra eleverne. Skolen trænger hårdt til støtte og derfor har YaSally lovet at hjælpe skolen.
Kun 52 pct. af børnene i Gambia går i skole, men i Upper Nuimi District, er det kun ca. 40 pct. der går i skole. Det skyldes, at familierne ganske enkelt ikke har råd til at sende børnene i skole. De familier, der er så heldige at have råd til at sende et af deres børn i skole, har ofte kun råd til skolegang i de skoler, hvor der er dårligt uddannede lærere, og hvor der ikke findes undervisningsmaterialer.
Disse børn har meget ringe vilkår for at få en uddannelse, og uden uddannelse er de tvunget til at fortsætte det fattige liv. For at bryde den onde cirkel, er det derfor utrolig vigtigt at støtte børnene til at få en god skolegang, som de kan bruge i fremtiden. Vores støtte retter sig imod at skabe bedre rammer for skolegangen i form af skolemøbler, tavler og undervisningsmaterialer. Der er dels behov for at udskifte skolernes meget nedslidte inventar, og udvide antallet af klasser på de enkelte skoler samt at opgradere skolerne til flere klassetrin.
Det handler altså både om at få flere børn i uddannelse, men også at få skolerne opgraderet. Den første var Pakau Ba Lower Basic School, som i 2014 blev opgraderet til en Upper Basic School med 7., 8. og 9. klasse.
I 2015 blev Pakau Penku børnehave opgraderet til en Lower Basic School, og KerrCherno School blev opgraderet med en High School svarende til et gymnasium. Alt dette har været muligt fordi Yasally kunne levere skolemøbler, tavler og mange andre ting til dem.
Uddannelsesniveauet er blevet hævet fordi flere er kommet i skole, og undervisningsfaciliteterne er blevet betydelig forbedret. F.eks. har eleverne på de omtalte skoler nu fået en god stol og et bord, så man sidder ordentligt i klassen og derved kan øge koncentrationen, forbedre sundheden og passe bedre på skoleuniformen. Klasserne er også blevet udstyret med nye tavler (gamle aflagte fra Danmark), som også har givet et stort løft i undervisningen. Der er ligeledes blevet etableret computerklasser og syklasser på grund af de fremsendte computere med generator, manuelle symaskiner og en masse garn, stoffer og syartikler.
At skolerne bliver opgraderet betyder, at de unge i befolkningen i høj grad bliver længere på landet sammen med deres forældre og søskende indtil de når meget langt i deres uddannelse. Dette betyder, at de kan være med til at hjælpe forældrene på markerne, hvilket er af uvurderlig betydning i de perioder hvor der skal sås og høstes, da alt foregår manuelt.
Desuden er det en omkostningsbyrde for forældrene at sende deres børn til hovedstaden Banjul for at få sig en uddannelse. Jo kortere tid børnene skal uddanne sig i Banjul, jo bedre for forældrene. Mange børn falder fra skolen fordi forældrene ikke har råd til at sende dem til Banjul. Men nu, hvor flere skole blev opgraderet, ser mange børns fremtid lysere ud.