Skole Generelt

Skole Generelt

Kun 52 pct. af børnene i Gambia går i skole, men i Upper Nuimi District, er det kun ca. 40 pct. der går i skole. Det skyldes, at familierne ganske enkelt ikke har råd til at sende børnene i skole. De familier, der er så heldige at have råd til at sende et af deres børn i skole, har ofte kun råd til skolegang i de skoler, hvor der er dårligt uddannede lærere, og hvor der ikke findes undervisningsmaterialer.

Disse børn har meget ringe vilkår for at få en uddannelse, og uden uddannelse er de tvunget til at fortsætte det fattige liv. For at bryde den onde cirkel, er det derfor utrolig vigtigt at støtte børnene til at få en god skolegang, som de kan bruge i fremtiden. Vores støtte retter sig imod at skabe bedre rammer for skolegangen i form af skolemøbler, tavler og undervisningsmaterialer. Der er dels behov for at udskifte skolernes meget nedslidte inventar, og udvide antallet af klasser på de enkelte skoler samt at opgradere skolerne til flere klassetrin.

Det handler altså både om at få flere børn i uddannelse, men også at få skolerne opgraderet. Den første var Pakau Ba Lower Basic School, som i 2014 blev opgraderet til en Upper Basic School med 7., 8. og 9. klasse.

I 2015 blev Pakau Penku børnehave opgraderet til en Lower Basic School, og KerrCherno School blev opgraderet med en High School svarende til et gymnasium. Alt dette har været muligt fordi Yasally kunne levere skolemøbler, tavler og mange andre ting til dem.

Uddannelsesniveauet er blevet hævet fordi flere er kommet i skole, og undervisningsfaciliteterne er blevet betydelig forbedret. F.eks. har eleverne på de omtalte skoler nu fået en god stol og et bord, så man sidder ordentligt i klassen og derved kan øge koncentrationen, forbedre sundheden og passe bedre på skoleuniformen. Klasserne er også blevet udstyret med nye tavler (gamle aflagte fra Danmark), som også har givet et stort løft i undervisningen. Der er ligeledes blevet etableret computerklasser og syklasser på grund af de fremsendte computere med generator, manuelle symaskiner og en masse garn, stoffer og syartikler.

At skolerne bliver opgraderet betyder, at de unge i befolkningen i høj grad bliver længere på landet sammen med deres forældre og søskende indtil de når meget langt i deres uddannelse. Dette betyder, at de kan være med til at hjælpe forældrene på markerne, hvilket er af uvurderlig betydning i de perioder hvor der skal sås og høstes, da alt foregår manuelt.

Desuden er det en omkostningsbyrde for forældrene at sende deres børn til hovedstaden Banjul for at få sig en uddannelse. Jo kortere tid børnene skal uddanne sig i Banjul, jo bedre for forældrene. Mange børn falder fra skolen fordi forældrene ikke har råd til at sende dem til Banjul. Men nu, hvor flere skole blev opgraderet, ser mange børns fremtid lysere ud.